Mitt kök

Igår kväll var jag med syster, svåger med kund på TV4:s "Mitt Kök" jippo uppe i Fiskebäckskil. Vi bjöds på 7-rätters av nästan genomgående svensk mat och dryck under den drygt fyra timmar långa sittningen. Jag och mat går oftast inte ihop, inte heller denna gången tyvärr. Det var inga rätter jag tar med mig för att laga i vårt kök, men mysigt värre var det. Däremot tar jag med mig olika detaljer från kvällen. Det berättades mycket ingående om de olika råvarorna och något som jag verkligen kommer att leta upp och köpa är ett salt (storm) och ett smör som tillverkas av en kille boende i Alingsås. Helt fantastiskt! Även ett svenskt vitt vin (som som inte ens dricker vin) som var helt okej, min vindrickande syster sa tillochmed att det var fantastiskt så ni vindrickare bör verkligen testa! Vinet hette Blaxta Chardonnay. Även ett annat svenskt dessertvin som var gott var Vidal Icewine- Blaxta vingård. Icewinet hade verkligen en makalöst fin historia med hur druvorna plockas i exakt sju minusgrader för att sedan tillverkas till vin. Det gör också att dropparna är dyra, en flaska på ett par deciliter ligger runt 750 kr på systemet.


           

           


Nog med mat. Aldrig trodde väl jag att det skulle handla om mat i min blogg. Kräsen. Eller finsmakare som jag hellre uttrycker det! Nu blir det promenad in till stan för att sedan träna combat. På måndag är semestern slut. För den här gången...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0